sobota, 11 stycznia 2020

Apokalipsa 103 - Głos trąbki bojowej

Potem zobaczyłem drzwi otwarte w (tym) niebie i ten pierwszy głos, który usłyszałem, głos trąby mówiącej ze mną, który powiedział: Chodź tutaj, a pokażę ci to, co musi stać się potem. I zaraz znalazłem się w duchu...
Obj. 4,1-2 PD

Zaraz znalazłem się w duchu - czyli inaczej: Zaraz stałem się jakby super uduchowiony / ogarnął mnie jakiś stan super duchowy. Na ten temat napisałem spostrzeżenie w ostatnim poście [CO MÓWI DUCH].

Głosem trąby, o którym Jan tutaj pisze, nie jest jakaś potężna samochodząca trąba, ale sam Jezus. Jan użył już tego określenia wcześniej: W dzień Pański znalazłem się w Duchu i usłyszałem za sobą potężny głos, jakby trąby, mówiący: Ja jestem Alfa i Omega, pierwszy i ostatni, a co widzisz, zapisz na zwoju i wyślij do siedmiu zgromadzeń... (Obj. 1,10-11 PD, zob. też post [ALFA I OMEGA]).

BibleHub, posiadający łączne informacje z różnych słowników biblijnych czy komentarzy, idąc za "HELP Word-studies" podpowiada, że chodzi nie tyle o zwykłą trąbę, ale o trąbę "zagrzewającą do boju", "a war-trumpet", coś co my określilibyśmy bardziej jako "trąbka bojowa" albo "róg wojskowy"*. Tutaj, wg tego słownika, jest to trąba obwieszczająca zwycięstwo Boga, pokonanie przeciwnika. W Starym Testamencie takie trąbki były używane do zagrzewania "ludzi wybranych przez Boga" (czyli Izraelitów) do boju, i aby ogłosić postanowione przez Niego zwycięstwo.

Nawiasem mówiąc - temat głosu trąby parę razy przewinął się już w Nowym Testamencie, i z tego, co pamiętam, za każdym razem brzmiało to albo dziwnie, albo abstrakcyjnie. A co, jeśli przeczytać je jeszcze raz, ze świadomością, że owym "głosem trąby" może być sam głos Jezusa?:

Mat. 24,29-31 BT: Zaraz też po ucisku owych dni słońce się zaćmi i księżyc nie da swego blasku; gwiazdy zaczną padać z nieba i moce niebios zostaną wstrząśnięte. Wówczas ukaże się na niebie znak Syna Człowieczego, i wtedy będą narzekać wszystkie narody ziemi; i ujrzą Syna Człowieczego, przychodzącego na obłokach niebieskich z wielką mocą i chwałą. Pośle On swoich aniołów z trąbą o głosie potężnym, i zgromadzą Jego wybranych z czterech stron świata, od jednego krańca nieba aż do drugiego.

1 Kor. 15,50-52 BP: Zapewniam was, bracia, że śmiertelne ciało ludzkie nie jest w stanie osiągnąć królestwa Bożego, a to, co podlega zniszczeniu, nie może osiągnąć niezniszczalności. Oto oznajmiam wam tajemnicę - nie wszyscy umrzemy, ale wszyscy będziemy przemienieni. W jednym momencie, w okamgnieniu, kiedy zabrzmi trąba zwiastująca koniec, umarli powstaną w niezniszczalnej postaci, a my będziemy w tę postać przemienieni.

1 Tes. 4,15-17 BT: To bowiem głosimy wam jako słowo Pańskie, że my, żywi, pozostawieni na przyjście Pana, nie wyprzedzimy tych, którzy pomarli. Sam bowiem Pan zstąpi z nieba na hasło i na głos archanioła, i na dźwięk trąby Bożej, a zmarli w Chrystusie powstaną pierwsi. Potem my, żywi i pozostawieni, wraz z nimi będziemy porwani w powietrze, na obłoki naprzeciw Pana, i w ten sposób zawsze będziemy z Panem.

Aczkolwiek dalsza część Apokalipsy pokazuje, że nie tylko Jezus może mieć głos jak trąbka bojowa czy też róg wojenny, ale także inni aniołowie:

Obj. 8,2 BP: Potem ujrzałem siedmiu aniołów, którzy stoją przed Bogiem. Dano im siedem trąb.

Obj. 8,6-7 BW: A owych siedmiu aniołów, mających siedem trąb, sposobiło się do tego, by zatrąbić. I zatrąbił pierwszy. I powstał grad i ogień...

Obj. 8,13: I spojrzałem, i usłyszałem, jak jeden orzeł lecący środkiem nieba wołał głosem donośnym: Biada, biada, biada mieszkańcom ziemi, gdy rozlegną się pozostałe głosy trąb trzech aniołów, którzy jeszcze mają trąbić.

Obj. 9,13-14: I zatrąbił szósty anioł; i usłyszałem z czterech rogów złotego ołtarza stojącego przed Bogiem jakiś głos, mówiący do szóstego anioła, który miał trąbę: Uwolnij czterech aniołów, którzy są spętani nad wielką rzeką Eufratem.

Pytanie więc, w którym momencie użycie słowa "trąbka, trąba" faktycznie oznacza głos trąbki bojowej, czy też obwieszczającej zwycięstwo, jak to było znane poprzednim pokoleniom.

* - https://biblehub.com/greek/4536.htm

[dalej - BRAMA DO NIEBA]
[poprzednio - CO MÓWI DUCH]
[do początku tej serii]






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz