czwartek, 10 września 2015

Róg zbawienia

I wystawił nam róg zbawienia w domu Dawida, sługi swego
Łuk. 1,69 BG

Tylko dwa tłumaczenia w języku polskim mówią w tym miejscu o rogu, rogu zbawienia: Biblia Gdańska i Nowa Biblia Gdańska. Pozostałe z tych najpopularniejszych przekładów w jakiś sposób przemilczają tę nazwę. Mówią o wzbudzeniu mocarnego Zbawiciela, o zesłaniu Zbawiciela, o mocy zbawczej... Czy jest możliwe, że ludzie, którzy tłumaczyli Biblię Gdańską, bardziej ufali Słowo Boga, temu co jest w Biblii napisane, mimo że nie wszystko rozumieli, natomiast ludzie współcześni, redagujący tekst Biblii w języku współczesnym, pomijali lub przemilczali rzeczy, których nie mogli zrozumieć? Czy brak wiedzy, brak znajomości rozwiązania jakiejś zagadki uprawnia nas do zamiecenia jej pod dywan, tak, żeby nie było jej w ogóle widać?

Co oznacza ten zwrot - nie mam pojęcia. Ale to nie oznacza, że można go w tekście pominąć jako coś nieistotnego. Może to będzie miało jakieś znaczenie przy innej okazji. W Słowniku Stronga widzę, że słowo "róg" w całym Nowym Testamencie zostało użyte dziesięć razy. Niezbyt wiele. Z czego dziewięć - w Apokalipsie. Być może więc ten tekst będzie miał jakiś związek z wyjaśnieniem symboliki w tamtej księdze.

Ale nawet - posługując się tekstem z Obj. 17,12: A dziesięć rogów, które zobaczyłeś, to jest dziesięciu królów, którzy królestwa jeszcze nie wzięli, lecz władza, jaką obejmą jako królowie... (PD) - być może posługując się tym tekstem można by stwierdzić, że "róg zbawienia" to po prostu określenie Pioniera w zbawieniu, Tego Pierwszego, Najdzielniejszego w tym działaniu. Taki pionier, najdzielniejszy wojownik w plemieniu, czy ktoś w tym rodzaju, zazwyczaj zostaje potem dowódcą. Dowódcą, królem, władcą. Tak więc możliwe, że chodzi o taką właśnie osobę - Pioniera Zbawienia, któremu uda się przeprowadzić przez tę "operację" wielu ludzi, i który potem finalnie pozostanie liderem tej grupy, czyli wg starodawnych języków - królem.

Tak więc można zobaczyć określenie "Róg Zbawienia" jako kolejnego określenie Jezusa: Pionier Zbawienia, Lider Zbawienia, ktoś, kto to robi jako pierwszy, a potem przeprowadzi przez to pozostałych. Zostanie koordynatorem tej "akcji".

Sięgając jeszcze dalej - czy w Biblii wystąpiły już wcześniej takie określenia? Owszem, choć znowu - jak tutaj - nie zostało to uwzględnione w każdym jednym tłumaczeniu:

O Boże mój, moja opoko schronienia, moja tarczo i rogu mojego zbawienia, miejsce obronne i moja ucieczko, od przemocy mnie wybawisz (2 Sam. 22,3 BP).

Pan skałą i twierdzą moją, i wybawieniem moim, Bóg mój opoką moją, na której polegam. Tarczą moją i rogiem zbawienia mego, warownią moją (Ps. 18,3 BW).

Jednym słowem - określenie to występowało w Biblii już wcześniej i Zachariasz - jako kapłan - musiał je znać. Wskazuje ono na obrońcę, na "ratownika", na Boga, który daje konkretne wsparcie w wyzwalaniu. I wygląda na to, że pieśń, którą on wówczas zaimprowizował - nie była o jego dziecku, o Janie Chrzcicielu, ale - widząc cuda, jakie działy się przy Elżbiecie w tym czasie, plus widząc Marię w ciąży, również opowiadającą jakieś kolejne cuda - uwierzył, że Bóg w końcu przychodzi na ziemię, by ich wyzwolić, tak jak obiecał w przeszłości, i tak jak w całym Starym Testamencie wiele razy ta obietnica została powtórzona.

A dzisiaj - mamy obietnicę przyjścia Jezusa. Ponownego przyjścia. Wiemy, że Jezus ma przyjść, aby zakończyć dzieje tego świata. Aby zlikwidować całe to zło, które się nagromadziło, utylizować je w ogniu, tak aby nic z niego już nie zostało. Aby spod tych popiołów można było od nowa wydobyć żyzną ziemię i rozpocząć wszystko od nowa. Już bez przestępowania zasad współżycia nadanych przez Boga, z dużą wewnętrzną samodyscypliną, a także z Nim w bezpośrednim kontakcie. Będzie można o wszystko zapytać, na wszystko usłyszeć odpowiedź, albo podpowiedź. Będzie można przeżyć przyjemność odkrywania świata z nowym umysłem, z o wiele większymi możliwościami w nim. I będzie można cieszyć się kontaktem z Jezusem. Jaki On jest? Wyobraź sobie kogoś, kto za każdym razem na Twój widok się cieszy. Kto pomaga, kto zdolny jest do poświęcenia się dla Ciebie, kto rozmawia, kto słucha, kto zna Twoje potrzeby.

Świat będzie piękny.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz