wtorek, 25 lutego 2014

Opowieść Janka, cz. 19.3.

Przy krzyżu Jezusa stała jego matka i jej siostra, oraz Maria, która była żoną Kleofasa, a także Maria Magdalena. Kiedy Jezus zobaczył swoją matkę, a obok niej ucznia, którego kochał, powiedział do niej:
- Kobieto*, to jest teraz twój syn.
A zaraz potem do tego ucznia:
- To jest teraz twoja matka.
Odtąd wziął on ją do swojego domu.

Teraz Jezus wiedział, że wszystko było dopełnione, a żeby i Pismo również miało być wypełnione, powiedział:
- Pragnę.
Stało tam naczynie z octem winnym. Żołnierze nasączyli nim jakąś gąbkę, nabili ją na tyczkę z hizopu i podnieśli ją do jego ust. Kiedy Jezus dostał ten ocet, powiedział:
- Jest dopełnione!... - po czym przechylił głowę i wyzionął ducha.

Był to wieczór tuż przed weekendem, więc ciała nie mogły wisieć na krzyżach przez czas sabatu, tym bardziej że ten sabat był jednocześnie dużym świętem. Dlatego Żydzi uprosili Piłata, żeby kości skazanych były złamane, a ciała zdjęte. Przyszli więc żołnierze i złamali kości goleni najpierw u tego z jednej strony Jezusa, potem u tego z drugiej. A kiedy podeszli do niego samego, to zobaczyli, że ten był już martwy i odpuścili sobie łamanie jego kości. Ale jeden z tych żołnierzy przekłuł Jezusowi oszczepem bok i zaraz wyleciała z niego krew i woda.

A ten, co tam stał, zaświadcza o tym wszystkim, żebyście i wy uwierzyli. Jego opowieść jest prawdziwa, a on sam też wie, że mówi prawdę.

Zdarzyło się to, żeby słowa z Pisma zostały wypełnione:
"Żadna jego kość nie zostanie złamana**.
A w innym miejscu Pismo mówi:
"Ci, co go przebodli, będą patrzeć na niego***.

na podstawie: Jan 19,25-37

* - Czasem się zastanawiałem, jak to jest, że Jezus do matki powiedział "Kobieto", a nie "matko" czy jakoś tak. Ale ostatecznie stwierdziłem, że właściwie nie ma się nad czym zastanawiać. Bob Marley też śpiewał: "No, woman, no cry". W tekstach innych piosenek również można spotkać podobny zwrot, jako do kobiety. Ja czasem do swojej żony także mówiłem pieszczotliwie: "Kobieto". A biorąc pod uwagę jeszcze różnicę zwyczajów między czasami współczesnymi a tamtymi, i między zwyczajami europejskimi a bliskowschodnimi...
** - Ps. 34,19-20: Wiele złego przychodzi na sprawiedliwego; ale z tego wszystkiego wyrywa go Pan. On strzeże wszystkich kości jego, tak, iż i jedna z nich nie skruszy się (BG); w innych przekładach są to wiersze 20-21. 
*** - Zach. 12,10: I patrzeć będą na tego, którego przebodli; będą po nim rozpaczać, jak się rozpacza po jedynaku, będą go opłakiwać, jak się opłakuje pierworodnego (BP).

[dalej]
[do początku]



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz