KŁAMLIWE FAKTY
cz. 25
A potem mówią dzieciom, żeby myślały krytycznie. I zaraz potem pada to tendencyjne, propagandowe pytanie: Czy uważacie, że ludzie WCIĄŻ ewoluują? Co to w ogóle za pytanie? Przecież to jedno z pytań z rodzaju: Czy już przestałeś bić swoją żonę? Wtedy:
- jeśli powiem "tak", to znaczy, że wcześniej biłem;
- jeśli powiem "nie", to znaczy, że wciąż to robię!
Czy widzisz tutaj, jak w pytaniu może być wbudowane pewne założenie?
Tak, tutaj właśnie znajduje się pytanie z wbudowanym założeniem (pytanie tendencyjne - przyp. wł.), bo zakłada ono, że niezależnie od odpowiedzi - ewolucja miała miejsce.
Można powiedzieć: Panie nauczycielu, to pytanie jest źle sformułowane! Zakłada ono, że ewolucja miała miejsce, podczas gdy ona w ogóle nigdy nie istniała! Bo na przykład: jak zapytać, dlaczego słonie są pomarańczowe? A jaka jest odpowiedź? Słonie NIE SĄ pomarańczowe!
To pytanie nie jest sformułowane tak, by nauczyć uczniów krytycznego myślenia. "Czy uważasz, że ludzie wciąż ewoluują?" Jest to pytanie w stylu sowieckim, w stylu indoktrynacji. Dziecko po takim programie nauczania będzie sądziło, że potrafi myśleć krytycznie, a tak naprawdę to w ogóle nie będzie wiedziało, jak myśleć. Przecież to inni mówią mu, jak ma wierzyć. To indoktrynacja.
01.10.59-01.12.27
[dalej]
[do początku]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz