poniedziałek, 30 grudnia 2013

Bóstwo, Trójca, cz. 1

oryg.: Guddommen
Kjell Aune
rektor Norweskiego Instytutu Biblijnego
źródło: Advent Nytt (Nowości Adwentystyczne), styczeń 2013, s. 19 i dalej
http://www.adventist.no/Adventist/Advent-Nytt-arkiv/AN-2013-01
teksty biblijne zostały uzupełnione i rozszerzone
tłumaczenie może nie być zbyt dokładne...
niektóre fragmenty zostały pominięte


Jest całkiem dużo rzeczy, których możemy dowiedzieć się o Bogu z tego, co zostało do tej pory uwidocznione/odkryte, a także z informacji zawartych w Biblii. Pytanie jednak brzmi: czy my Go naprawdę znamy, czy może tylko znamy rzeczy mówiące o Nim?

Proponowanie, by poznać Boga osobiście, a nie tylko posiadać informacje o Nim, powoduje, że Bóg staje się Kimś, nie Czymś. Osobą. Jako chrześcijanie mówimy, że Bóg jest osobą, ale kiedy próbujemy użyć normalnego, ludzkiego toku rozumowania, ponieważ opisujemy JEGO, więc dochodzimy do pewnego rodzaju skrótów, może więc być konieczne dodatkowe wyjaśnienie.

Słowo "osoba" ma pochodzenie łacińskie, a w dalszej kolejności - greckie ("hypostasis"), które bardziej dokładnie może być przełożone lub opisane jako "forma manifestacji". Prowadzi to do nieco głębszego i szerszego zrozumienia sensu tego słowa, niż używa się to dziś powszechnie na określenie osób.

Innym słowem, które zazwyczaj jest używane w odniesieniu do Boga, jest słowo Trójca [dosł. w norw. - "trójzgodność"]. Tego słowa nie można znaleźć w Biblii. Istnieje tam idea to wyrażająca, ale samo słowo nie występuje. Słowo pochodzi z łacińskiego "trinitas", co oznacza trój-partnerstwo, trio. Idea mówi, że chrześcijański Bóg w niewytłumaczalny sposób istnieje jako jednostka-jednostka-jednostka, jednocześnie jako trio i jako trio i nie idzie na kompromis z żadną z podstawowych jednostek w swojej boskiej naturze/osobowości.

Kościołowi Adwentystów w XIX wieku zajęło sporo czasu i wysiłku pogodzenie się z faktem, że idea trój-zgodnego Boga jest biblijna i współgra z podstawowymi adwentystycznymi punktami wiary.

Wpierw spójrzmy więc na kilka tekstów biblijnych, które nadmieniają, że boskość składa się z trzech jednostek. Przykładowo Mat. 28,19: Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego (BGU).

2 Kor. 13,13: Łaska Pana Jezusa Chrystusa i miłość Boga oraz dar jedności w Duchu Świętym niech będą z wami wszystkimi (BP; w niektórych przekładach jest to 2 Kor. 13,14).

I jeszcze jeden tekst - 1 Kor. 12,4-6: Istnieją rozmaite dary Boże, lecz Duch jest ten sam. Są rozmaite rodzaje posług, a ten sam Pan. Istnieją rozmaite sposoby działania, lecz ten sam jest Bóg, działający wszystko we wszystkich (BP).

Jest też wiele innych tekstów, które wymieniają w tym samym tekście te trzy jednostki jako boskie. Mamy również oczywiście wiele tekstów, które wymieniają każdą z tych trzech samodzielnie, jednocześnie sugerujące wyraźnie, że każda z tych trzech jest Bogiem w pełni, całkowicie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz