Moglibyśmy przeczytać szereg wersetów biblijnych, które przypisują stworzenie świata do Ojca: Ps. 102,25-26: Boże mój! Tyś niegdyś stworzył ziemię i niebiosa są dziełem rąk Twoich; do Syna: Kol. 1,16: Przez niego* bowiem wszystko zostało stworzone, to, co w niebie i to, co na ziemi (BGU); Hebr. 1,2.4.5.10: W tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez swego Syna... Stał się tym wyższy od aniołów, że odziedziczył imię wybitniejsze niż oni. Któremu to z aniołów kiedykolwiek rzekł [Bóg]: Ty, Panie, na początku założyłeś fundamenty ziemi, a niebiosa są dziełem twoich rąk. (BGU, BP); lub do Ducha Świętego: Rodz. 1,2 A ziemia była pustkowiem i chaosem; ciemność była nad otchłanią, a Duch Boży unosił się nad powierzchnią wód (BW; BP: a tchnienie Boże unosiło się nad wodami), Ps. 104,30: Stwarzasz je, gdy ślesz swego Ducha i odnawiasz oblicze ziemi (BT) lub Na tchnienie Twego ducha są one stworzone i odnawiasz oblicze ziemi (BP).
Doktryna o trój-zgodności nie otrzymała swojej tradycyjnej formy przed IV-V stuleciem po Chrystusie. Dlaczego zajęło to tyle czasu? Pierwsi chrześcijanie zajmowali się innymi, pokrewnymi problemami, które potrzebowali wyjaśnić w pierwszej kolejności: Kim lub czym był Jezus Chrystus? Był On ludzki czy boski? Jeśli był jako oba na raz, to jaki był związek między tymi określeniami? Czy istniał Chrystus z Ojcem w wieczności, czy może miał jakiś swój początek? Jeśli nie miał żadnego początku, to w jaki sposób mógł się nazywać "Synem Boga"? I co to znaczy, gdy Biblia mówi o Nim jako Synu "Jednorodzonym", czy też "tylko zrodzonym" (only begotten), jak to się wyraża po angielsku? Spojrzymy na te pytania w tym artykule i kolejnych częściach tego artykułu.
Stopniowo ta ogólnie akceptowana doktryna została wyjaśniona i w końcu, w roku 451, sformułowana na spotkaniu kościelnym (soborze) w Chalcedonie i została uznana przez dużą liczbę zgromadzeń chrześcijańskich (zborów).
* - Inne polskie przekłady mówią "w Nim", co jest praktycznie mało zrozumiałe; podobnie wysławia się przekład norweski 2011, ale wg BG i KJV jest "przez Niego".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz