wtorek, 26 listopada 2013

OD POCZĄTKU, cz. 2, Teoria przerwy czasowej

Kent Hovind
OD POCZĄTKU (oryg.: Ogród Eden)
kwiecień 2003
cz. 2

W księdze rodzaju napisano: Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię (Rodz. 1,1), a w wersecie 5: nastał wieczór i poranek - dzień pierwszy.

Niektórzy ludzie nie wierzą w dosłowne, sześciodniowe stworzenie świata. Wierzą w teorię przerwy czasowej. W myśl tej teorii między pierwszym a drugim wersetem jest przerwa trwająca miliardy lat. To próba kompromisu między nauczaniem Biblii a teorią ewolucji.

Sidlow Baxter mówi, że pomiędzy dwoma pierwszymi wersetami Księgi Rodzaju jest miejsce na wszystkie ery geologiczne*. Twierdzi, że w tym okresie nastąpił bunt przedadamowy i osąd Lucyfera.

Chwileczkę! Czy ktoś tu przed Adamem był? Kiedy osądzono Lucyfera? Zobaczmy, co mówi na ten temat Biblia.

Z drugiego wersetu wynika, że ziemia była bez kształtu i pusta; ciemność była nad otchłanią... (Rodz. 1,2). Niektórzy mówią, że Bóg nie stworzyłby niczego, co byłoby puste i bezkształtne. Słuchajcie - "bez kształtu" znaczy "bez kształtu". Jeśli woda nie ma kształtu, to nie znaczy to, że jest zniszczona czy nie istnieje. Jest tylko bez kształtu. A "pusta" znaczy "pusta". Hebrajski zwrot "tohu waw bohu" znaczy "nieuformowany i niewypełniony, wciąż przed ukończeniem".

Mamy poważne problemy z teorią przerwy czasowej**. Ten dom (poniżej) nie ma kształtu i nie jest wypełniony. Nikt w nim nie mieszka. Ale to nie znaczy, że został zniszczony. Po prostu jest niedokończony.



W jednym z wersetów Księgi Jeremiasza użyto zwrotu: "bez formy i pusta" (powyżej). Mowa tam o mieście, które zostało zniszczone. Z kolei rozdział 4 Księgi Jeremiasza mówi: Spojrzałem na góry, a oto się trzęsły, na wszystkie pagórki - a one się chwiały. Spojrzałem - a oto nie było człowieka, a wszystkie ptaki odleciały (Jer. 4,24-25). Ten fragment oczywiście nie mówi o stworzeniu, bo ptaki zostały stworzone dopiero piątego dnia. Fragment ten opowiada o mieście zniszczonym lub osądzonym przez Boga.

Ten dom również jest bez kształtu i niezapełniony, ale ten z kolei jest zniszczony.

W Księdze Rodzaju nie ma nic o cywilizacji sprzed czasów Adama. Bóg, ustanawiając przykazania, powiedział: Gdyż w sześciu dniach uczynił Pan niebo i ziemię, morze i wszystko, co w nich jest (Wyj. 20,11). W sześciu dniach. Co miał na myśli? Pewnie właśnie to, że stworzył wszystko w sześć dni! To dotyczy także Lucyfera i aniołów. Nie można więc powiedzieć, że Lucyfer spadł z nieba przed stworzeniem świata, bo go jeszcze nie było.

Wszystko zostało stworzone w sześć dni, a siódmego dnia odpoczął. Dlatego Pan pobłogosławił dzień sabatu i poświęcił go (Wyj. 20,11). Gdyby była jakakolwiek przerwa między pierwszym a drugim wersetem, to nie byłby to już siódmy dzień, tylko dzień trylionowy bądź jakiś inny.

W Księdze Wyjścia Bóg powiedział: To jest znak między mną a dziećmi Izraela, bo w sześć dni stworzył Pan niebo i ziemię, a siódmego dnia odpoczął (Wyj. 31,17). Napisano też w Biblii, że Bóg pobłogosławił dzień siódmy. Biblia mówi o tym jasno. Teoria przerwy czasowej nie jest więc prawdopodobna.

W Liście do Rzymian napisano, że śmierć przyszła przez grzech i panowała od Adama do Mojżesza (Rzym. 5,14). List do Koryntian mówi, że przez Adama wszyscy umarliśmy (1 Kor. 15,21-22). Jeśli teoria przerwy czasowej byłaby prawdziwa, to śmierć istniałaby jeszcze przed popełnieniem pierwszego grzechu [ponieważ przez te miliony lat wiele organizmów musiało umrzeć - dop. wł.]. To poważny problem teologiczny.

Niektórzy mówią też, że rośliny umierały, jeszcze zanim Adam zgrzeszył. Tutaj trzeba by więc najpierw zdefiniować, czy były "żywe" w biblijnym sensie znaczenia tego słowa. Moim zdaniem - rośliny usychały, a nie umierały. Nie są one organizmami żywymi wg biblijnej definicji określającej słowo "życie".

Wyznawcy "teorii przerwy" mówią, że Bóg kazał Adamowi ponownie napełnić ziemię. Zaznaczają, że słowo "napełniajcie" użyte w Biblii, faktycznie znaczy "napełniać ponownie". Ale to są dwa różne słowa. Występujące w Księdze Rodzaju słowo "male" znaczy po prostu "napełniać". Inne słowo hebrajskie, które znaczy "napełniać ponownie", nie występuje w tej księdze w ogóle.

Tu warto zaznaczyć, że Bóg utrwalił Biblię w języku, ale nie obiecał, że ten język pozostanie bez zmian. Jeśli więc ktoś znaczenia słów użytych w starych wydaniach biblijnych sprawdza w nowych słownikach - może wpaść na minę. Jeśli ktoś chce sprawdzić znaczenia starych słów, niech sprawdza wg słowników omawiających ich stare znaczenia. W pewnych niuansach mogą się one różnić. 

07.11-16.01

* - J. Sidlow Baxter, Explore the Book, s. 35.
** - Więcej w książkach: Weston W. Fields, Unformed and unfilled; Kent Hovind, Stephen Lowwel, The Gap Theory.


[dalej]
[do początku]



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz